JANGAN SUKA MEMBANDING - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Sabtu, 20 Oktober 2018

JANGAN SUKA MEMBANDING

JANGAN SUKA MEMBANDING



عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اُنْظُرُوْا إِلَى مَنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَلاَ تَنْظُرُوْا إِلَى مَنْ فَوْقَكُمْ فَهُوَ أَجْدَرُ أَنْ لاَ تَزْدَرُوْا نِعْمَةَ اللهِ عَلَيْكُمْ.

Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda; lihatlah kepada orang-orang yang lebih rendah daripada kamu, dan janganlah kamu melihat kepada orang-orang yang berada di atas kamu, kerana yang demikian itu lebih patut bagi kamu, supaya kalian tidak meremehkan nikmat Allah yang telah anugerahkan kepada kamu.” (HR Sahih Bukhari No: 6490) Status: Hadis Sahih 

Pengajaran

1.  Jangan kita melihat orang kaya kerana kita akan kecewa dan cemburu tapi lihatlah orang yang susah dari kita maka kita akan bersyukur.

2.  Jangan kita melihat orang yang lebih berpangkat dari kita, nescaya kita akan menjadi tertekan dan kecewa tapi lihatlah orang yang dibawah kita maka kita akan bersyukur.

3.  Jangan kita melihat orang yang terkenal kerana orang terkenal orang akan melayan mereka lebih dari kita orang yang tidak dikenali tapi lihatlah orang seperti kita dan dibawah kita kerana kita bebas untuk melakukan apa sahaja (perkara yang baik-baik) tanpa diganggu oleh orang kerana kita tidak dikenali maka kita akan bersyukur.

4.  Berpadalah untuk kita membuat perbandingan kerana jika tersilap membuat perbandingan maka hati kita akan rosak akibat sakit hati, cemburu, iri hati, kecewa dan seterusnya kita akan menjadi tertekan. Kita akan mula rasa nak marah-marah dan tidak boleh fokus. Jika ia berlaku kembali lah kepada Allah. Firman Allah:

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ

Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku. (Al-Baqarah:152)

5.  Al Munawi mengatakan, “Jika seseorang melihat orang di atasnya (dalam masalah harta dan dunia), dia akan menganggap kecil nikmat Allah yang ada pada dirinya dan dia selalu ingin mendapatkan yang lebih. Cara mengobati penyakit semacam ini, hendaklah seseorang melihat orang yang berada di bawahnya (dalam masalah harta dan dunia). Dengan melakukan begitu, seseorang akan redha dan bersyukur, juga rasa tamaknya (terhadap harta dan dunia) akan berkurang. Jika seseorang sering memandang orang yang berada di atasnya, dia akan mengingkari dan tidak puas terhadap nikmat Allah yang diberikan padanya. Namun, jika dia mengalihkan pandangannya kepada orang di bawahnya, hal ini akan membuatnya redha dan bersyukur atas nikmat Allah padanya.”

6.  Dalam masalah agama dan akhirat, hendaklah seseorang melihat orang yang lebih dari dirinya seumpama para Nabi, Siddiqin, Syuhada dan orang-orang Soleh.

#Semarak Ukhuwah Memacu Perubahan#
#Malaysia Menuju Negara Rahmah#
Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Johor

Tiada ulasan: