APA ITU HIBAH DAN KENAPA IA PENTING - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Sabtu, 10 Februari 2024

APA ITU HIBAH DAN KENAPA IA PENTING

 Setelah berlakunya kematian, kita sering kali mendengar mengenai perebutan harta pusaka dalam kalangan para waris si mati. Sebenarnya, kisah menyedihkan seperti ini dapat dielakkan sekiranya hibah harta disediakan sewaktu masih hidup.

Hibah memudahkan pengurusan harta pusaka anda
© Imagehit Asia / 123RF


Dapatkan konsultasi hibah di sini:

https://Wasap.my/60137174261/urusharta


Terdapat beberapa jenis instrumen pengurusan harta sebelum atau setelah kematian. Salah satu intrumen yang paling popular ialah hibah. Walaupun ramai di antara anda mungkin pernah dengan tentang hibah ni,  sedalam manakah pengetahuan anda berkenaanya? Jom, kita lihat dengan lebih terperinci. 

Apa itu hibah 

Hibah merupakan suatu akad pemberian harta yang dilakukan oleh seseorang secara sukarela kepada seseorang yang lain ketika tempoh hidupnya tanpa sebarang balasan (‘Iwad). Ia berbeza dengan wasiat yang merupakan pemberian harta selepas berlaku kematian pewasiat. Hibah merupakan amalan sunat dan digalakkan dalam Islam, sepertimana firman Allah SWT yang bermaksud:

“… dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta dan (memerdekakan) hamba sahaya.” (Surah al-Baqarah ayat 177)

  • Apakah maksud hibah

Hibah bermaksud ‘hadiah’. Ini adalah pemberian harta alih atau harta tak alih yang berlaku semasa hayat si pemberi hibah.

  • Apa itu hibah dalam perancangan hartanah

Hibah dalam perancangan hartanah bermaksud anda menjadi penerima aset yang diwariskan kepada anda. Sebagai contoh, jika pemilik sah aset, seperti sebidang tanah atau rumah mewariskan hartanahnya kepada anda, anda kemudian menjadi pemilik harta atau harta pusaka tersebut.

  • Apa itu hibah dalam perbankan Islam

Hibah adalah prinsip Syariah yang digunakan dalam kerangka perbankan dan kewangan Islam di Malaysia. Kebiasaanya, hibah diberikan pihak bank kepada pemilik akaun wadiah yang melaksanakan kontrak atau akad simpanan bersama institusi kewangan yang patuh Syariah.

Kenapa hibah itu penting

Hibah adalah penting kerana ia membolehkan pemilik aset atau pemilik hartanah mengagihkan kekayaannya kepada sesiapa sahaja – ahli keluarga dan bukan ahli keluarga, tanpa mengira agama mereka. Ini berbeza dengan faraid di mana hak dan bahagian waris-waris si mati adalah berdasarkan ketentuan dalam Undang-undang Syariah.

4 rukun dah syarat dalam kontrak hibah

Hibah memudahkan pengurusan harta pusaka anda 2
© Katarzyna Białasiewicz /123RF

Terdapat empat rukun atau syarat yang perlu dipenuhi:

  • Pemberi hibah (Al-Wahib) 

Pemberi hibah adalah seorang ahliyyah yang sempurna akal, baligh dan rusyd. Mereka juga mestilah memiliki harta yang dihibahkan itu dan berkuasa penuh ke atasnya.

  • Penerima hibah (Al-Mawhub Lahu)

Penerima hibah mestilah mempunyai keupayaan untuk memiliki harta sama ada mukalaf atau bukan mukalaf. Sekiranya penerima hibah adalah bukan mukalaf seperti belum akil baligh atau kurang upaya, maka hibah boleh diberikan kepada walinya atau pemegang amanah.

  • Harta yang dihibahkan (Al-Mawhub)

Harta yang hendak dihibahkan itu mestilah harta yang halal, bernilai di sisi syarak, di bawah pemilikan pemberi hibah, mampu diserahkan kepada penerima hibah dan wujud ketika harta berkenaan dihibahkan.

  • Lafaz ijab dan kabul (Sighah)

Lafaz atau perbuatan yang membawa makna pemberian dan penerimaan hibah.

Jenis-jenis hibah di Malaysia 

Hibah memudahkan pengurusan harta pusaka anda 3
© belchonock / 123RF

Terdapat dua kategori hibah iaitu:

i. Hibah mutlak 

Ia juga dikenali sebagai Al-Hibah Al-Munjizah. Ia adalah pemberian secara percuma yang berlaku semasa hidup tanpa disertakan sebarang syarat. Namun begitu, terdapat beberapa kekurangan dalam hibah mutlak seperti:

  • Kos yang lebih tinggi
  • Si pemberi hilang hak pemilikan serta-merta
  • Harta itu akan menjadi harta pusaka si penerima sekiranya dia meninggal dunia terlebih dahulu

ii. Jenis Hibah bersyarat (Umra dan Ruqba)

Hibah bersyarat merupakan kontrak hibah yang mana penghibah meletakkan sesuatu syarat sampingan bersama-sama akad hibah bagi melaksanakan pemberiannya. Ada pelbagai jenis hibah bersyarat, namun yang utama adalah:

  • Umra 

Satu bentuk pemberian hak milik terhadap sesuatu harta kepada seseorang dengan menetapkan atau menghadkan tempoh pemilikannya berdasarkan kematiannya atau kematian orang yang diberi itu.

  • Ruqba

Pemberian hak milik daripada seseorang kepada yang lain, yang mana jika salah seorang daripada penghibah dan penerima itu mati, harta yang ingin dihibahkan (mawhub) akan menjadi hak milik orang yang masih hidup.

Manfaat dan kelebihan hibah

Industri takaful di Malaysia mengamalkan konsep hibah Ruqba. Ini kerana ia mempunyai beberapa kelebihan seperti berikut:

  • Pindah milik dilakukan setelah si pemberi meninggal dunia
  • Hak milik kepunyaan si pemberi
  • Kos penyediaan dokumen lebih murah
  • Harta bercagar, dengan syarat ada MRTA/MRTT juga boleh dihibahkan

Bagaimana hibah memudahkan pengurusan harta pusaka

Hibah memudahkan pengurusan harta pusaka anda 4
© szefei / 123RF

Sebelum memutuskan untuk memilih instrumen perancangan harta, mari kita lihat dulu perbezaan antara hibah, wasiat dan faraid.

  • Faraid 

Mengikut pembahagian harta secara faraid, hanya waris-waris si mati sahaja yang layak mendapat harta pusaka. Pembahagian harta mengikut faraid pula adalah berdasarkan ketentuan dan ketetapan mengikut hukum syarak.

Jika pemilik harta tidak membuat wasiat atau hanya menunggu hartanya difaraidkan selepas kematian maka pemanfaatan harta secara terus belum tentu dapat dilakukan atas beberapa faktor seperti karenah pentadbiran (birokrasi) dalam pembahagian harta pusaka, pertelingkahan di kalangan waris, kesahan wasiat dan sebagainya yang akhirnya menyebabkan sesuatu harta itu terbiar.



Tiada ulasan: