MUSUH KETAT AGAMAKU KU ADA DUA - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Sabtu, 2 Mac 2019

MUSUH KETAT AGAMAKU KU ADA DUA

MUSUH KETAT AGAMAKU KU ADA DUA

Tuhan.. Musuh ketatku ada dua.
Yang kedua-duanya tidak nampak oleh mata.
Syaitan dan nafsuku.
Musuh yang paling hampir dan amat merbahaya ialah nafsu.
Nafsu adalah sebahagian daripada diriku.
Ia lebih merbahaya daripada syaitan yang terkutuk.
Kerana dia adalah jalan atau lorong bagi syaitan.
Ertinya syaitan tidak akan dapat menyesatkan manusia kalau bukan kerjasama nafsu.
Nafsu boleh juga dikatakan tali barut syaitan.
Sedangkan syaitan dan nafsu networknya terlalu banyak.
Bukan senang hendak dikesan.
Jebak dan perangkapnya terlalu banyak yang direntang di sekeliling kehidupan insan.
Siapalah yang boleh terlepas daripada jebaknya? 
Siapalah yang boleh selamat daripada termasuk di dalam perangkapnya?
Aku tidak mungkin boleh mengawal dan menjaga diriku sendiri.
Daripada terjebak dan terperangkap di dalam jaringnya.
Kecuali kawalan dan pemeliharaan daripada-Mu Tuhan.
Engkaulah yang boleh menjaga dan menolong aku daripada termasuk ke dalam perangkapnya.
Oleh itu aku memohon dengan Rahmat-Mu Tuhan! 
Jagalah aku, peliharalah aku, lindungilah aku.
Agar aku terselamat daripada tipu daya nafsu dan syaitan.
Aku berlindung dengan-Mu Tuhan daripada kejahatan syaitan.
Dan aku juga berlindung dengan-Mu Tuhan daripada kejahatan nafsuku.
Engkau sajalah yang boleh menyelamatkan aku.
Selamatkanlah aku Tuhan.

Selepas Asar 
27 Muharam 1421H



Tiada ulasan: