KENAPA MANUSIA MENJERIT-JERIT MASA MARAH? - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Rabu, 21 November 2018

KENAPA MANUSIA MENJERIT-JERIT MASA MARAH?


Seorang Syeikh berjalan dengan muridnya. Mereka melihat ada sebuah keluarga yang sedang bertengkar dan saling berteriak. 


Syeikh tersebut berpaling kepada muridnya dan bertanya: 

"Mengapa orang saling berteriak jika mereka sedang marah?".


Salah seorang murid menjawab: 

"Kerana kehilangan sabar sebab itulah mereka  berteriak."


"Tetapi, mengapa harus berteriak kepada orang yang berada di sebelahnya? Bukankah pesan yang disampaikan boleh diucapkan dengan perlahan sahaja?"; Syeikh bertanya menguji murid2nya.


Murid2nya pun saling memberikan jawapan, namun tidak satupun jawapan yang mereka sepakati.


Akhirnya Syeikh berkata: "Bila dua orang sedang marah, ketahuilah hati mereka saling berjauhan. Untuk dapat menempuh jarak yang jauh itu, mereka mesti berteriak agar perkataannya dapat didengar. Semakin marah, maka akan semakin kuat teriakannya kerana jarak kedua hati semakin jauh".  


"Begitu juga sebaliknya, disaat kedua insan saling jatuh cinta. Mereka tidak berteriak antara satu dengan yang lain. Mereka berbicara lembut kerana hati mereka berdekatan. Jarak antara kedua hati tersangat dekat."


"Bila mereka semakin lagi saling mencintai, apa yang terjadi? Mereka tidak lagi berbicara. Mereka hanya berbisik dan saling merapati dalam kasih sayang. Akhirnya , mereka bahkan tidak perlu lagi berbisik; cukup hanya dengan saling memandang. Itu saja. Sedekat itulah dua insan yang saling mengasihi."


Syeikh memandang muridnya dan mengingatkan dengan lembut.

"Jika terjadi pertengkaran diantara kalian, jangan biarkan hati kalian berjauhan. Jangan ucapkan perkataan yang membuat hati kian menjauh. Kerana jika kita biarkan, suatu hari nanti jaraknya tidak akan lagi boleh ditempuh"!


Semoga bermanafaat.

Tiada ulasan: