Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Ahad, 14 April 2019

SELENDANG RASULULLAH SAW SEBAGAI 'SANAD' KHILAFAH

6:47:00 PG 0
SELENDANG RASULULLAH SAW SEBAGAI 'SANAD' KHILAFAH

SELENDANG RASULULLAH SAW SEBAGAI 'SANAD' KHILAFAH
Kaab bin Zuhair r.a telah menggunakan, dan menjaga selendang itu ketika hayat Baginda saw, dan setelahnya Kewafatannya saw.

Ketika Muawiyah r.a mengambil kekhalifahan, beliau telah mengumpulkan segala peniggalan Rasulullah saw, seperti, pedangnya, jubbahnya, busar panahnya, selendang, bendera, dan berbagai lagi barang-barang peninggalan Rasulullah saw. 

Muawiyah r.a pernah beberapa kali menawarkan kepada Kaab supaya menjual selendang itu kepadanya dengan harga 10 000 dirham, tetapi beliau menolaknya. Kemudian setelah beliau meninggal dunia, Muawiyah r.a telah menawarkan kepada ahli waris Kaab, untuk membelinya dengan harga 20 000 dirham, lalu mereka mempersetujuinya.

Selendang ini terus digunakan oleh para khalifah islam setelah Muawiyah r.a khususnya pada hari-hari perayaan tertentu. Imam Ibnu al-Anbari (wafat 328h) di dalam kitabnya Syarah al-Qasaid as-Sab'ah merakamkan, "Selendang Kaab ini lah yang digunakan oleh para sultan islam hari ini.

Setelah Kekhalifahan Bani Umayyah memindahkan pusat pemerintahannya ke Syam, barang-barang peninggalan Rasulullah saw ini juga turut dipindahkan ke sana. Dan apabila jatuhnya Bani Umayyah, Barang-barang berharga ini telah diambil alih oleh Kekhalifahan Bani Abbasiyyah, Barang-barang ini pun telah dipindahkan ke Baghdad. 

Ianya terus diwarisi oleh para khalifah Abbasiyyah silih berganti, sehinggalah berlakunya peristiwa hitam penyerobohan tentera Tartar atau Monggol. al-Baijuri di dalam al-Isaa'd menukilkan pendapat Imam Syamsuddin as-Syami, yang menjelaskan bahawa selendang itu telah hilang atau binasa pada peristiwa ini.

Namun para sejarawan islam lainnya menjelaskan bahawa, selendang itu telah dibawa lari bersama Khalifah al-Mutawak 3 ke Mesir ketika kejadian itu,dan berada di dalam penjagaan peribadi beliau. Sehinggalah pada tahun 1517, tentera Uthmaniyyah telah memasuki kota Mesir. Lalu Barang-barang berharga ini telah dihadiahkan kepada Sultan Salim 1, sebagai tanda berpindahnya kekhalifahan kepada beliau. 

Apabila Barang-barang berharga ini tiba di Istanbul, Sultan Salim sendiri telah menyambut barang-barang ini, dengan penuh penghormatan. Barang-barang ini diarak di atas kenderaan yang indah, sepanjang perjalananya ke istana. Di Istanbul, Barang-barang ini telah dirawat dengan sangat hati-hati. Barang-barang ini telah dimuliakan oleh para sultan di dalam kekhalifahan Uthmaniyyah. Sultan Ahmad 1, telah membina sebuah singgahsana yang lebih tinggi daripada singgahsana beliau, untuk meletakkan Barang-barang berharga ini.

Ketika pemerintahan Sultan Abdul Aziz selendang peninggalan Rasulullah saw yang berusia hampir satu abad ini telah terkoyak sedikit. Maka beliau telah memerintahkan supaya selendang ini diletakkan di dalam peti yang diperbuat daripada emas, dan diukir pada  pintu peti itu, dua rangkap syair yang berbunyi,

عبدالعزيز الذي من آل عثمان    يرجو الشفاعة من رسول الرحمان 
لكسوة الرسول أنشأ محافظة    الله يحفظه من كل إنسان

"Abdul Aziz yang merupakan ahli keluarga uthman, mengharapkan syafaah daripada utusan (Rasul) bagi ar-Rahman.
Untuk menjaga selendang (kiswa) Rasulullah saw, Allah swt lah yang memiharanya daripada seluruh manusia".

Dan setelah Jatuhnya Kekhalifahan Uthmaniayyah, Barang-barang ini telah di letakkan di dalam sebuah kamar khas di dalam istana Topkapi di Istanbul, yang mana pada tarikh yang sama dengan hari ini pada 95 tahun yang lalu, istana ini dengan rasminya telah dijadikan muzium. 

Maka tinggallah 'sanad' ini di sana, menunggu khalifah yang seterusnya...

FB Jemaah Tabligh Malaysia

Sabtu, 13 April 2019

GANJARAN SOLAT BERJEMAAH DI MASJID

6:41:00 PG 0
GANJARAN SOLAT BERJEMAAH DI MASJID

عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاةُ الرَّجُلِ فِي جَمَاعَةٍ تَزِيدُ عَلَى صَلَاتِهِ فِي بَيْتِهِ وَصَلَاتِهِ فِي سُوقِهِ بِضْعًا وَعِشْرِينَ دَرَجَةً وَذَلِكَ أَنَّ أَحَدَهُمْ إِذَا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ أَتَى الْمَسْجِدَ لَا يَنْهَزُهُ إِلَّا الصَّلَاةُ لَا يُرِيدُ إِلَّا الصَّلَاةَ فَلَمْ يَخْطُ خَطْوَةً إِلَّا رُفِعَ لَهُ بِهَا دَرَجَةٌ وَحُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةٌ حَتَّى يَدْخُلَ الْمَسْجِدَ فَإِذَا دَخَلَ الْمَسْجِدَ كَانَ فِي الصَّلَاةِ مَا كَانَتْ الصَّلَاةُ هِيَ تَحْبِسُهُ وَالْمَلَائِكَةُ يُصَلُّونَ عَلَى أَحَدِكُمْ مَا دَامَ فِي مَجْلِسِهِ الَّذِي صَلَّى فِيهِ يَقُولُونَ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ تُبْ عَلَيْهِ مَا لَمْ يُؤْذِ فِيهِ مَا لَمْ يُحْدِثْ فِيهِ


Dari Al A'masy dari Abu Solih dari Abu Hurairah katanya; Rasulullah SAW bersabda: "Solat seorang lelaki dengan berjamaah melebihi dua puluh tujuh darjat dari solat seseorang yang dikerjakan di rumahnya dan di pasar.  Hal demikian itu kerana bila salah seorang diantara mereka berwuduk dengan memperelokkan wuduknya, lalu mendatangi masjid dengan tidak ada tujuan lain yang mendorongnya kecuali untuk solat, maka tidaklah ia melangkah satu langkah, kecuali akan ditinggikan darjatnya dan langkah seterusnya dihapus kesalahannya, hingga ia masuk masjid, Jika dia telah memasuki masjid, maka dia akan dikira dalam keadaan solat selagi dia berada di tempat solatnya, dan para malaikat akan mendoakannya selama dia masih berada di tempat yang ia gunakan untuk solat: "Ya Allah, rahmatilah dia, Ya Allah, ampunilah dia, Ya Allah maafkanlah dia, " selama ia tidak melakukan gangguan dan belum berhadas." (HR Muslim No: 1059) Status: Hadis Sahih


Pengajaran:


1.  Solat seorang lelaki berjamaah di masjid dibanding solatnya di rumah lebih utama pahalanya dengan dua puluh tujuh kali ganda. 


2.  Lelaki yang menyempurnakan wuduk mengikut tatacara yang sempurna lalu keluar dari rumah atau tempat dia berada untuk menuju masjid melaksanakan solat berjamaah, maka setiap langkah akan mengangkat satu darjat, dan langkah seterusnya akan menghapuskan satu kesalahannya sehingga ia memasuki masjid. 


3.  Seorang Muslim akan sentiasa dikira dalam keadaan solat ketika berada di dalam masjid (pahala berterusan) selama dia menanti pelaksanaan solat berikutnya (contohnya selepas solat maghrib, dia terus menunggu untuk solat isya mungkin sambil membaca al-Quran, wirid atau mendengar kuliah).


4.  Para Malaikat akan mendoakannya selama dia masih berada di tempat solatnya (masjid)  dan selama masih berwuduk dan tidak menggangu orang sedang beribadat. Malaikat  berdoa untuknya:


اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ تُبْ عَلَيْهِ


'Ya Allah rahmatilah dia. Ya Allah ampunilah dia, 

Ya Allah maafkanlah dia


5.  Ibn Hajar: doa malaikat untuknya akan terhenti apabila wuduknya batal atau dia melakukan gangguan terhadap orang yang sedang solat, sama ada melalui perbuatan mahupun ucapan ( seperti tidak menganggu solat orang lain dengan menguatkan suara ketika berbual, berzikir atau membaca al-Quran).

Khamis, 11 April 2019

KADAR ZAKAT FITRAH 2019 SELURUH MALAYSIA

9:32:00 PTG 0
KADAR ZAKAT FITRAH 2019 SELURUH MALAYSIA
zakat fitrah pada istilahnya ialah sedekah yang wajib dikeluarkan selepas berbuka untuk beraya dan selesainya Ramadan. Perintah menunaikan Zakat Fitrah bermula pada tahun kedua Hijrah, iaitu tahun diwajibkan puasa pada bulan Ramadhan untuk mensucikan orang Islam yang berpuasa dari kata-kata dan perbuatan yang tidak berguna. Zakat Fitrah juga untuk memberi makanan kepada orang-orang miskin dan mencukupkan keperluan dan permintaannya pada Hari Raya 1 Syawal (Aidilfitri).


KIRA ZAKAT FITRAH ANDA


DIBAWAH INI ADALAH ZAKAT FITRAH SELURUH MALAYSIA 2019, 
AKAN DIKEMAS , JIKA DILIHAT SELAMA 2 TAHUN KADAR ZAKAT TIDAK BERUBAH


KADAR ZAKAT FITRAH 2019 SELURUH MALAYSIA



Fatwa Zakat Fitrah

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-60 yang bersidang pada 23 Oct 2003 telah membincangkan tentang Zakat Fitrah. Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum zakat fitrah adalah wajib sekiranya cukup syarat wajib zakat fitrah iaitu:
  1. Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
  2. Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.
  3. Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya
  4. Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan

WAKTU MEMBAYAR ZAKAT FITRAH

  • Waktu Wajib: Mazhab Syafie mengikut yang azhar dan Hanbali berpendapat bahawa waktu wajib zakat fitrah bermula dengan tenggelamnya matahari pada hari akhir Ramadan (malam Raya). Ia juga pendapat sebahagian Mazhab Maliki.
  • Waktu Sunat: Mazhab Syafie berpendapat sunat dikeluarkannya sebelum solat hari raya dan makruh mentakhirkannya sehingga selesai solat.
  • Waktu Haram: Al-Hasan bin Ziyad dari ulama Hanafi berpendapat waktu menunaikannya bersifat setempat dan terhad seperti hari korban. Justeru siapa yang menunaikannya selepas hari raya tanpa uzur, ia dianggap sebagai berdosa. Pendapat ini juga adalah pendapat Mazhab Maliki, Syafie, dan Hanbali. Tetapi tetap wajib ditunaikan segera zakat fitrah dan pada waktu itu ia dikira sedekah. Sekiranya masih dilengahkan, maka akan bertambahlah dosanya.

DI MANA ZAKAT FITRAH PERLU DIBAYAR

Zakat fitrah wajib dibayar berdasarkan kepada di mana seseorang itu berada ketika masuknya waktu wajib untuk zakat fitrah iaitu bermula pada malam hari raya sehingga sampai sebelum solat hari raya. Walaupun begitu, melihat kepada realiti semasa, dengan melihat pendapat ihtiyat iaitu mengawalkan sedikit masa pembayaran sama ada sehari atau dua hari mengikut apa yang dilakukan oleh para sahabat.
Justeru jika ketika itu kita masih berada di tempat kerja dan belum pulang ke kampung, lebih elok baginya untuk dibayar di tempat kerjanya kerana ia bersifat yakin dan tahqiq sedangkan kepulangannya ke kampung masih lagi dalam bentuk sangkaan dzan yang mungkin tidak berlaku.
Begitu juga dengan pembayaran awal boleh menyelesaikan tanggungjawab dengan sebaik mungkin dan bukan dalam bentuk tergopoh gapah atau mungkin berlaku sebarang halangan yang menyebabkan terlepasnya daripada menunaikan zakat fitrah pada waktu wajibnya.

KADAR ZAKAT FITRAH

Asal kadar zakat fitrah adalah satu sha? (gantang) dan nilainya seperti yang dinyatakan oleh Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam kitabnya Fiqh al-Islami wa Adillatuh iaitu 2.751 kg. Dan di sisi mazhab Hanafi ialah 3.8 kg.

Fatwa Kadar Zakat Fitrah

Dalam keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-57 bertarikh 10 Jun 2003 seperti berikut:
  • Harga zakat fitrah bagi negeri-negeri di semenanjung Malaysia adalah berdasarkan harga setempat oleh BERNAS bagi setiap beras Super Tempatan Gred A mengikut timbangan satu gantang Baghdad bersamaan 2.60 kg.
  • Harga zakat fitrah bagi negeri-negeri Sabah dan Sarawak adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS, masing-masing bagi beras Vietnam White bagi negeri Sarawak mengikut timbangan satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.70kg.
Menjelang Ramadan, Jawatankuasa Syariah atau Fatwa Negeri akan memutuskan nilai harga beras semasa mengikut daerah atau jenis dan gred beras yang dimakan oleh penduduk. Kemudian diputuskan dengan mengambil kira nilaian sebanyak segantang beras iaitu hampir kepada 2.60 kg.