KEMPEN BELI PRODUK MUSLIM MAHUKAN KESUCIAN ATAU BOIKOT PRODUK CINA? - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Isnin, 9 September 2019

KEMPEN BELI PRODUK MUSLIM MAHUKAN KESUCIAN ATAU BOIKOT PRODUK CINA?


Kecoh baru-baru ni apabila Pakatan Harapan marah segelintir umat islam mewar-warkan agar semua penganut agama Islam membeli produk buatan Islam atau Muslim sahaja.

Kisah ni sebenarnya dah lama cuma ia meletup apabila ada campur aduk politik mempolitikkan isu ini.

Bagi aku "go ahead", jika produk muslim itu berkualiti maka aku akan membelinya. Dan jika terdapat 2 produk, satu buatan muslim dan satu lagi bukan muslim tetapi harga yang sama dan kualiti yang sama, maka aku akan beli produk muslim.

Kenapa aku buat keputusan sedemikian. Kerana ia adalah tindakan psikologi secara spontan sebagai manusia. Jika anda bukan beragama muslim pasti anda akan membeli produk bukan muslimkan. 

Bukannya aku ni rasis atau kolot agama tetapi persekitaran aku ialah rata-rata bergaul dengan melayu dan sudah tentu aku akan menyokong melayu dan termasuk produk melayu atau muslim. Jika persekitaran aku sejak kecil ialah bergaul dengan kaum india, sudah tentu aku akan membeli produk mereka.

Kerana psikologinya aku akan tersokong mereka.

Dan lagi pun kuasa beli penganut muslim di Malaysia ni amat besar. Tetapi kurang pendedahan produk halal yang diketengahkan. Kalau ada pasti kami akan membelinya kerana kami yakin akan kesucian produk tersebut.

Dan kini pendedahan produk muslim semakin meluas dan inilah peluang kami  Adakah kami rasis, tidak kerana kami hendakkan sumber darah daging kami adalah halal. Ini adalah hak kami dan jika ada barangan yang lebih suci, maka wajib kami beli dalam menangkis rasa was-was. Ini hal agama ler bukan tentang Melayu atau benci Cina.

Kenapa semua pihak takut sangat hingga memberi justifikasi mereka yang menyokong produk muslim sebagai rasis dan ekstrem agama.

Lalu iklan jawatan kosong yang memerlukan kemahiran bahasa Mandarin bukannya rasis?  Aku tak rasa ia sebagai rasis tetapi keperluan kerana pelabur itu mungkin dari China dan memudahkan interaksi. Ianya sama 18 tahun yang lalu, kat iklan mahukan pekerja yang mahir bahasa Jepun. Cuma bezanya, kalau iklan kata bahasa Jepun tak nampak rasisnya tetapi bila minta bahasa Mandarin nampal rasis kerana rakyat kita ada yang Cina.

Samalah juga jika orang Mymmar yang bekerja di sini kata belilah produk Myammar. Sorang pun tak marah tapi dalam kekecohan ini  belilah produk muslim oleh Melayu maka ia jadi isu.

Janganlah terikat dengan minda sempit kita. Apa ruginya Cina dalam hal ni aku pun tak tahu sebab mereka kuasai ekonomi. Janganlah politikkan isu ni. Rileks ler geng...

Persoalan saya ialah kita beli produk muslim ni atas dasar mahukan kesucian atau boikot produk cina...  Anda tahu pendirian saya, anda pula? 

Tiada ulasan: