Tahukah kita jampi yang sahih dari Nabi s.a.w? - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Ahad, 6 Januari 2019

Tahukah kita jampi yang sahih dari Nabi s.a.w?

Tahukah kita jampi yang sahih dari Nabi s.a.w?
Sakit? Tahukah kita jampi yang sahih dari Nabi s.a.w?

Rasulullah s.a.w pernah mengajar sahabat yang mengadu sakit di badannya sejak memeluk Islam dengan membaca seperti berikut :
ضع يدك على المكان الذي تَأَلَّم من جسدك وقل

بسم الله ثلاثاً ، وقل سبع مرات : 

'Letakkan tanganmu ditempat yang engkau merasa sakit lalu bacalah, Bismillah sebanyak 3 kali dan kemudian sebutlah sebanyak 7 kali ;

أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَقُدْرَتِهِ مِن شَرِّ مَا أَجِدُ وَأُحاذِرُ

'Aku memohon perlindungan dengan keIzzahan Allah dan Qudhrat-Nya dari kejahatan yang aku rasai dan yang aku khuatiri.' 

[HR. Muslim di dalam sahihnya no. 2202]

Sahabat yang mengadu sakit tersebut bernama Uthman bin Abi al-Aas RA yang meninggal pada tahun 50 atau 51 Hijrah.

Daalam riwayat al-Tirmidzi, terdapat tambahan yang menyebut Uthman bin Abi Al-Aas RA berkata aku melakukan hal yang demikian dan Allah pun menyembuhkan sakit yang aku alami dan aku pun selalu menyuruh ahli keluargaku dan orang yang lain untuk melakukannya.

Kenapa perlu jumpa bomoh, dukun, tabib fan ustaz?

Jom amalkan jampi yang diajar oleh Nabi s.a.w! 

Semoga bermanfaat bagi yang inginkan nasihat!





Tiada ulasan: