DOA MUSTAJAB DI MALAM HARI - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Rabu, 23 Januari 2019

DOA MUSTAJAB DI MALAM HARI

DOA MUSTAJAB DI MALAM HARI


عن معاذ بن جبل عن النبي صلى الله عليه وسلم قال  مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَبِيْتُ عَلَى ذِكْرٍ طَاهِرًا فَيَتَعَارُّ مِنَ اللَّيْلِ فَيَسْأَلُ اللهَ خَيْرًا مِنَ الدُّنْياَ وَاْلآخِرَةِ إِلاَّ أَعْطَاهُ إِياَّهُ.

Dari Muaz bin Jabal RA dari Nabi SAW baginda bersabda: “Tidaklah seorang muslim bermalam dalam keadaan berzikir kepada Allah dan dalam keadaan suci, lalu ia bangun pada waktu malam dan berdoa memohon kebaikan dunia dan akhirat kepada Allah melainkan Allah akan mengabulkan permintaannya.” (Sunan Abi Daud No: 5042) Status Hadis Sahih (dalam kitab Shahiih at-Targhiib wat Tarhiib (I/317)

Pengajaran:

1.  Setiap Muslim perlu sentiasa berzikir kepada Allah termasuk ketika hendak tidur di samping suci dan berwuduk

2.  Muslim yang tidur dalam keadaan berzikir kepada Allah dan suci dengan berwuduk, jika ia bangun dari tidur dan berdoa memohon kebaikan dunia serta akhirat nescaya akan dimakbulkan Allah.

3.  Bangun dimalam hari ialah terbangun tanpa sengaja pada malam hari dan berdoa (dalam An-Nihayah fi Gharibil Hadits 1/190).

Orang yang tidur dalam keadaan suci dan berzikir lalu ia bangun dan memohon kebaikan dunia dan akhirat, maka Allah SWT akan mengabulkan permohonannya tersebut. Rebutlah peluang doa mustajab di malam hari.



Tiada ulasan: