AZAN TAK PERLU PEMBESAR SUARA - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Jumaat, 3 Ogos 2018

AZAN TAK PERLU PEMBESAR SUARA

AZAN TAK PERLU PEMBESAR SUARA

Mengapa azan harus dikumandangkan kuat?
Pakai speaker pula. Apa tidak mengganggu yang lain yang bukan muslim?

Adalah teman saya, yang kebetulan non muslim, bertanya kepada saya, “Kenapa kalau adzan harus dibunyikan kuat-kuat dengan speaker pula?”.
Saya yang bukan ahli agama kemudian berpikir sejenak mencari jawapan yang mudah dicerna dgn menjawab seperti ini
.
“Bro, azan itu adalah panggilan solat,namanya panggilan tidak mungkin dengan cara yang sama seperti berbicara atau berbisik-bisik”.
.
Teman saya membalas “Tapi kan orang-orang sekitar tidak semuanya muslim?”.

Saya jawab lagi “Benar. Bro, jika kita sekarang sedang brada di lapangan terbang,kita akan dengar  announcement memberikan panggilan utk boarding?
Apakah kamu juga tdk bertanyakan kpd mereka mengapa membuat panggilan boarding utk pesawat2 lain dgn kuat padahal bukan panggilan utk pesawatnya ?”
Dia tersenyum namun membalas lagi “Tapi bkn kah semua orang sudah tahu dengan kmudahan dan teknologi moden dpt mberitau mngenai waktu dan solat apa, tanpa harus mlaungkn azan?”.
Saya pun kemudian menjawab “Ya setiap penumpang juga sudah tau jadual penerbangannya sejak mbuat tempahan tiket lg mpunyai tiket dan kemudian check-in, sudah tercetak jadual brlepas di boarding pass, sudah masuk ruang tunggu, tapi phk pnerbangan masih mbuat panggilan boarding bukan?
Dan ada satu hal lagi mengapa azan harus dikumandangkan, itu bukan hanya sebagai penanda sudah masuk waktu solat tapi benar-benar panggilan solat, karena kami harus menyegerakan solat.
Sama jg spt semua penumpang harus segera masuk pesawat setelah panggilan boarding, walaupun masih ada waktu utk naik pesawat sampai pintu pesawat dtutup”.
Kali ini senyumnya bertambah lebar, lalu dia segera memeluk saya sambil menepuk-nepuk bahu saya dan berkata “Superb.. I got it bro“
Note.
Masih banyak orang tidak rela ketinggalan Pesawat dibanding ketinggalan Solat
Bahkan lebih rela menunggu pesawat yang belum datang dibandingkan menunggu Azan datang...
Ayuh mari kita share agar mereka bkn shaja dpt mmahami knapa perlunya azan d laungkn ttapi jg agar terbuka pintu hatinya... Aamiin

Hayya 'Alash Sholah = Ayuh Sholat..
Hayya 'Alal Falah = Ayuh brjaya..

Solat adalah jalan kejayaan dunia dan akhirat.

Wallahu a'lam
Salam Jumu'ah Mubarakah

Tiada ulasan: