Rumah Litar Pintas - Thank You Allah - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Selasa, 3 Julai 2018

Rumah Litar Pintas - Thank You Allah

Rumah Litar Pintas - Thank You Allah

Syukur alhamdulilah nasib baik rumah aku tak terbakar semalam.Ini kerana  rumah wayar terbakar. Dah naik hitam siling rumah aku tanda berlaku kebakaran pada wayar.

Kisahnya begini, ia berlaku dalam pukul 3am. Masa tu aku kerja malam, bini aku what apps tak boleh tidur sebab dengar bunyi krik-krik dan bau macam mercun terbakar. Bini aku ingat ada budak- budak main mercun pagi- pagi buta. 

Tambahan lagi, lampu kat rumah berkelip-kelip. Bini aku andaikan, ni mesti starter dah problem membuatkan lampu berkelip- kelip. Dalam hati, sempat bini aku mengeluh, ni nak duit ler tu tukau lampu...hehehehe.

Bini aku check kat dalam rumah kalau ada benda litar pintas kat rumah tapi semuanya OK. Tapi bini aku lupa plak nak check kat luar rumah. Kebakaran wayar tersebut berlaku dekat meter luar rumah. Tapi dah pukul 3am, sapa nak check. Giler ker.. Aku pula kerjak malam. Bahaya anak dara keluar rumah pagi- pagi buta..ahaks.

Sebaik aku pulang dari kerja malam. Aku lihat bini aku dah terpocol depan rumah. Aiikkkk..tak pi kerja ker laling aku ni. Ni mesti kes pemalas...hehehe. Biasanya macam tu ler kalau aku kerja malam, tunggu aku balik hantau kerja atau masuk lewat.. 

Masuk rumah, bini aku tunjukkan wayar yang terbakar. Yang dapat kesan pun, jiran sebelah yang menjerit beritahu bini aku. Masa keluar rumah, jiran aku kesan bau dan dia lihat wayar dah terbakar. Dia suruh cepat- cepat tutup suis utama.

Syukur alhamdulilah sekali lagi, tiada apa- apa yang berlaku. Nasib baik masa kebakaran kecil tu siling rumah aku tak terbakar. Kalau terbakar, tak tahu macam mana nak padamkan. Amin.

Terima kasih pada jiran sebelah rumah aku ni yang nampak wayar terbakar tu. Walau pun jiran aku ni menyakitkan hati pelihara kucing sepah-sepah tapi akhirnya jiran ini juga yang membantu kitakan. Sementara tunggu aku balik, jiran sebelah dah selesaikan sementara masalah kita. Thanks Zul...

Penyelesaian masalah wayar tersebut, aku telepon TNB dengan panggilan hotline 15454. Kasi alamat dan dalam satu jam mereka pun datang.

Menurut mereka punca wayar ini terbakar ialah wayar yang diikat tu tak kuat dan menyebabkan spark hingga keluar api. Mereka pun repair dan aku kasi air tin minuman ...hehehe. 

Syukur alhamdulilah, Allah masih menyayangi aku dan keluargaku. Memang situasi ni amat bahaya, anytime siling rumah aku boleh terbakar. Tapi..itulah kuasa Allah. Ia yang menentukan segalanya.. Aku hanya dapat dugaan kecil dengan hanya menelepon TNB..bukannya dugaan yang aku tak mahu tulis kat sini dan tak dapat aku bayangkan.Allah Hu Akbar...


Segala-gala dalam kehidupan kita ini ditentukan oleh Allah dan kita sebagai manusia harus bijak, usaha dan bertawakkal dalam menjalani kehidupan ini.

Aku bayangkan jika kejadian tersebut berlaku ketika kau dan wife aku tiada di rumah. Apa akan terjadi?

Aku bayangkan jika benar-benar kebakaran berlaku. Apa aku nak buat. Adakah aku perlu siram air pada wayar elektrik tersebut. Tak mungkin. Pemadam api pun aku tak der simpan di rumah.

Thank you to Allah, tapi adakah kita selalu sujud padanya...Bersyukur atas segala nikmat yang Allah berikan.


Tiada ulasan: