SIAPA ORANG YANG MENYULITKAN ? - Islam Is Great

Islam Information

Rabu, 11 April 2018

SIAPA ORANG YANG MENYULITKAN ?

SIAPA ORANG YANG MENYULITKAN ?

Antara akhlak Rasulullah ﷺ didalam hadis ialah "suka memudahkan dan tidak suka menyulitkan". Mari kita muhasabah diri adakah kita orang yang menyulitkan:

 1 . Jika anda berfikir bahawa semua orang salah dan anda sentiasa betul. Anda membuat diri anda seorang yang menyulitkan(difficult person).

2 . Apabila anda mempunyai sesuatu yang buruk untuk dikatakan terhadap setiap orang baik atau benda yang baik, anda adalah seorang yang menyulitkan.

 3 . Sekiranya anda telah beransur-ansur menjadi orang yang susah untuk berpuas hati dengan manusia dan payah untuk orang lain gembirakan anda. Berhati-hatilah, anda menjadi orang yang menyulitkan.

4 . Apabila anda membantah segala-galanya, walaupun tidak ada keperluan untuknya. Berhati-hati, anda menjadi seorang yang menyulitkan.

 5 . Jika anda tiba2 tahu semua sebab mengapa orang melakukan apa yang mereka lakukan ... Anda berbangga sebagai pembaca minda(mind reader/heart scanner), lalu mudah bersangka buruk kepada mereka? Anda sebenarnya seorang yang menyulitkan.

6 . Jika semua orang di sekeliling anda tidak mendapat keramahan dan kemesraan anda. Mereka lebih suka untuk tidak bercakap dengan anda .... Anda adalah orang yang menyulitkan.

 7 . Sekiranya anda melihat ada saja perkara tak kena pada ramai orang dan mempunyai pembetulan untuk semua orang tetapi tidak ada untuk diri anda .... Anda adalah orang yang menyulitkan.

8 . Sekiranya anda tidak pernah mengatakan "saya mohon maaf ", dan berharap orang lain yang menyebutkannya kepada anda terlebih dahulu. Anda adalah orang yang menyulitkan.

 9 . Sekiranya anda terlalu susah untuk memaafkan orang lain ... Anda adalah orang yang menyulitkan.

10. Jika anda orang yang susah untuk dibawa berbincang dan mencari sepakat, anda adalah orang yang menyulitkan.

Jadilah orang yang mudah lagi memudahkan urusan dan jauhkan diri dari menjadi orang yang sulit lagi menyulitkan.

SILA SHARE DAN SEBARKAN

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)

Tiada ulasan: