20 Tahun Bersabar Dengan Jiran Kristian - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Rabu, 25 April 2018

20 Tahun Bersabar Dengan Jiran Kristian

20 Tahun Bersabar Dengan Jiran Kristian
Hasan al-Basri berjiran dengan orang Kristian. Dia tingkat atas rumah Hasan, orang Kristian itu memelihara haiwan ternakan. Kebetulan pada bahagian bumbung rumah Hasan al-Basri itu pula ada lubang.

Setiap kali haiwan diatas kencing, maka ia akan menitis ke dalam rumah Hasan al-Basri.

Hasan al-Basri tidak marah. Dia meletakkan bekas di bawah lubang itu untuk menadah air kencing yang mengalir dan apabila penuh, dia membuangnya di siang hari.

Tidak pernah sekali pun beliau mengadukan hal tersebut kepada jiran kristiannya. Dia bersabar dengan perkara itu selama 20 tahun!

Pada suatu hari, Hasan al-Basri jatuh sakit. Jiran Kristian itu datang ke rumah untuk melawatnya. Betapa terkejutnya mereka apabila melihat najis haiwan peliharaan mereka yang menitis keluar daripada bumbung rumah Hasan al-Basri.

“Wahai Hasan, sudah berapa lama engkau kesusahan kerana perbuatanku ini?” soal Kristian itu.

“Sejak 20 tahun yang lalu.” jawab Hasan ringkas.

Sebaik mendengar jawapan Hasan al-Basri, orang Kristian itu terus memotong tali pinggang yang menandakan agamanya lalu memeluk Islam di hadapan Hasan al-Basri. [al-Imta' wa al-Mu'anasah 1/297]

..........
Dakwah tidak mesti dengan lisan yang fasih atau ilmu yang menggunung. Adab mulia terkadang lebih meninggalkan bekas di hati.

Ad-Dien Abdul Kadir
17/01/2018

1 ulasan:

Airinaa berkata...

Begitu hebat bukan seorang muslim ketika itu. Dakwah berlangsung atas kesedaran diri mereka sendiri -- tanpa dipaksa-paksa...