HEBATNYA KALIMAH ... لا حول ولا قوة إلا بالله - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Jumaat, 13 Oktober 2017

HEBATNYA KALIMAH ... لا حول ولا قوة إلا بالله

*HEBATNYA KALIMAH*... لا حول ولا قوة إلا بالله*

*HEBATNYA KALIMAH*... لا حول ولا قوة إلا بالله*

Bagi seorang muslim kalimah *Hawqalah* yaitu lafaz 'Laa hawla wa laa quwwata illa billah' tentu bukan asing bagi kita. Ucapan tersebut sering kali kita ucapkan secara spontan ketika seseorang dalam kesulitan, dalam keadaan tertekan atau boleh juga ketika seseorang itu terkejut atau tercengang dan terkejut menyaksikan keajaiban yang terjadi, yaitu suatu kejadian yang mustahil terjadi menurut fikiran kita.

Dikisahkan ada seorang sahabat 'Auf bin Malik Al-Asyja'i pergi berjumpa dengan Rasulullah SAW, dan berkata:

"Ya Rasulullah saw sesungguhnya anakku Malik telah berangkat bersamamu berperang di jalan Allah dan ia belum pulang, apa yang harus kami lakukan? Padahal semua pasukan sudah pulang."

Rasulullah saw bersabda:

"Ya 'Auf perbanyaklah kamu dan isterimu mengucapkan:

لا حول ولا قوة إلا بالله
(Laa haula wa laa quwwata illa billah... Tidak ada daya dan kekuatan selain dari Allah.)"

Auf pulang ke rumah dan isterinya sendiri menanti anaknya yang belum pulang. Melihat suaminya pulang isterinya lalu bertanya:

"Wahai 'Auf apa yang diberikan Rasulullah SAW?"

Auf menjawab: Beliau mewasiatkan kepada ku dan kamu juga agar kita perbanyakan ucapkan:

لا حول ولا قوة إلا بالله

Apa jawapan isterinya yang solehah dan sabar ini?

"Ya, sungguh benar Rasulullah SAW"

Akhirnya mereka berdua duduk dan terus berdzikir dengan

لا حول ولا قوة إلا بالله

Sampai waktu malam yang gelap tiba, lalu ada seseorang yang mengetuk pintu rumah mereka. dan Auf berdiri membuka pintu, ternyata yang pulang adalah anaknya Malik membawa banyak sekali kambing sebagai ghonimah.

Maka Auf bertanya: Apakah yang sebenarnya berlaku ?

Malik menjawab:

"Sesungguhnya musuh telah menangkapku dan mengikatku dengan rantai besi dan mengikat dua kakiku, maka ketika malam tiba saya berusaha keras untuk lolos tapi tidak mampu, kerana kuatnya ikatan


dikedua tangan dan kaki. Tiba-tiba ikatan dari besi perlahan-lahan longgar sehingga ikatan dikedua tangan dan kaki terlepas. Maka saya datang sekarang dengan kambing-kambing ghonimah ini."

Maka Auf berkata: "Wahai ananda bukankah jarak antara musuh dan kita jauh sekali? Bagaimana kamu boleh datang dalam waktu satu malam?"

Malik menjawab: "Wahai ayahanda, demi Allah ketika ikatan itu lepas saya merasa ada Malaikat yang membawa saya."

Subhanallahal 'adzim...

Maka Auf mendatangi Rasulullah SAW untuk memberi kabar beliau.

Tapi sebelum Auf memberi kabar beliau, Rasulullah SAW mengatakan kepada Auf: Wahai Auf bergembiralah bahawa Allah swt menurunkan ayatnya tentang urusanmu:

وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُ ۥ مَخۡرَجً۬ا (٢) وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُ‌ۚ وَمَن يَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُ ۥۤ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَـٰلِغُ أَمۡرِهِۦ‌ۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدۡرً۬ا (٣

"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan Mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya. rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan Barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." (QS Ath-Thalaq:2-3)

Ketahuilah sesungguhnya

لا حولا ولا قوة إلا بالله

Adalah harta terpendam dibawah singgasana 'Arsy Ar-Rahman.

Ia adalah ubat bagi 99 penyakit, yang paling ringan adalah penyakit gundah.

Kalimah ini juga merupakan simpanan pahala yang banyak di surga nanti

Suatu ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda pada ‘Abdullah bin Qois,

“Wahai ‘Abdullah bin Qois, katakanlah ‘Laa hawla wa laa quwwata illa billah’, kerana ia merupakan simpanan pahala berharga di surga” (HR. Bukhari no. 7386).

Dari Abi Musa Al-Asy’ari radhiallahu anhu ia berkata: Rasulullah shallallahu alaihi wasallam berkata kepadaku: “Maukah aku tunjukkan kepadamu salah satu bacaan yang menjadi simpanan kekayaan di dalam syurga?” Maka aku menjawab: “Tentu, wahai Rasulullah”. Maka beliau menjawab: “Ucapkanlah Laa Haula wa Laa Quwwata illa Billaah”

Subhanallah..

Saudara-saudaraku..

Jika antum mahu share niatkanlah dengan baik mudah-mudahan dapat menjadi ubat bagi masalah antum dan kita semua.

Tiada ulasan: