Berselawat Menghilangkan Dukacita dan Menghapuskan Dosa. - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Khamis, 5 Oktober 2017

Berselawat Menghilangkan Dukacita dan Menghapuskan Dosa.

السلام عليكم ورحمة الله...

Renungan Hadith Pilihan : *Berselawat Menghilangkan Dukacita dan Menghapuskan Dosa.*
عَنْ الطُّفَيْلِ بْنِ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا ذَهَبَ ثُلُثَا اللَّيْلِ قَامَ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا اللَّهَ اذْكُرُوا اللَّهَ جَاءَتْ الرَّاجِفَةُ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ جَاءَ الْمَوْتُ بِمَا فِيهِ جَاءَ الْمَوْتُ بِمَا فِيهِ قَالَ أُبَيٌّ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أُكْثِرُ الصَّلَاةَ عَلَيْكَ فَكَمْ أَجْعَلُ لَكَ مِنْ صَلَاتِي فَقَالَ مَا شِئْتَ قَالَ قُلْتُ الرُّبُعَ قَالَ مَا شِئْتَ فَإِنْ زِدْتَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكَ قُلْتُ النِّصْفَ قَالَ مَا شِئْتَ فَإِنْ زِدْتَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكَ قَالَ قُلْتُ فَالثُّلُثَيْنِ قَالَ مَا شِئْتَ فَإِنْ زِدْتَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكَ قُلْتُ أَجْعَلُ لَكَ صَلَاتِي كُلَّهَا قَالَ إِذًا تُكْفَى هَمَّكَ وَيُغْفَرُ لَكَ ذَنْبُكَ
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
Maksud hadith :-
*Daripada At-Tufail bin Ubai bin Ka'ab dariripada ayahnya berkata: Bila dua pertiga malam berlalu, Rasulullah SAW bangun lalu bersabda: "Wahai manusia, ingatlah Allah, ingatlah Allah, tiupan pertama datang dan diiringi oleh tiupan kedua, kematian datang dengan yang ada padanya, kematian datang dengan membawa segala kelanjutannya, kematian datang dengan membawa segala kelanjutannya." Berkata Ubai: Wahai Rasulullah, aku sering berselawat untuk baginda, lalu seberapa banyak aku boleh berselawat untuk baginda? Rasulullah SAW menjawab: "Terserah." Aku bertanya: Seperempat? Rasulullah SAW menjawab: "Terserah, jika kau tambahi itu lebih baik bagimu." Aku bertanya: Setengah? Baginda menjawab: ""Terserah, jika kau tambahi itu lebih baik bagimu." Aku bertanya: Dua pertiga?"Terserah, jika kau tambahi itu lebih baik bagimu." Aku berkata: Aku akan menjadikan seluruh doaku untuk baginda. Baginda bersabda: "Kalau begitu, kau dicukupkan daripada sifat dukacitamu dan dosamu diampuni."* Berkata Abu Isa: Hadith ini hasan sahih. (Hadith riwayat At-Tirmizi : 2457)

Tiada ulasan: