Apa Yang Kita Belajar Dalam Hidup Ini - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Ahad, 6 Ogos 2017

Apa Yang Kita Belajar Dalam Hidup Ini


Seorang warga emas ditanya, apakah yg beliau pelajarinya dr usianya yg lalu?

Beliau menjawab:

Saya belajar...
Bahawa dunia ini adalah pinjaman yg akan dipulangkan..

Saya belajar...
Bahawa org yg dizalimi lambat laun akan mendapat haknya..

Saya belajar...
Bahawa anak panah malam (doa & munajat) x pernah tersasar..

Saya belajar..
Bahawa kehidupan ini akan tamat pd bila2 masa walaupun ketika leka..

Saya belajar..
Bahawa kata2 yg baik, wajah yg ceria & sifat pemurah adalah punca akhlak yg mulia..

Saya belajar..
Bahawa org yg paling kaya di dunia adalah yg memiliki kesihatan & keamanan..

Saya belajar..
Bahawa siapa yg tanam bawang putih, tidak sekali2 akan dapat bunga raihan.

Saya belajar..
Bahawa usia akan habis tetapi urusan dunia tidak akan habis..

Saya belajar..
Siapa yg mahu kata2nya didengari, perlu bersedia mendengar dr org lain..

Saya belajar..
Bahawa bemusafir dgn org lain adalah pengukur paling tepat keaslian manusia..

Saya belajar..
Org yg sering berkata : (akulah, akulah) sebenarnya kosong dr dalam..

Saya belajar..
Bahawa emas akan kekal emas, manakala besi akan berubah & berkarat..

Saya belajar..
Bahawa semua manusia yg telah mati, mempunyai agenda n perancangan yg tidak sempat dilaksanakan..

Saya belajar..
Kita sering mengemas katil & menyejukkan ruang bilik utk menikmati 'mati kecil'..

Sudahkah kita mengemas amalan kita & menyejukkan kubur kita dgn ketaatan utk kita menikmati 'mati besar'?

Berkata seorang soleh:
"Aku hairan drpd manusia yg sering mengingatkan tntg makanan yg boleh mendatangkan penyakit, tetapi tidak mengingatkan tntg dosa yg boleh menghumban ke dalam api neraka"

Perkongsian sahabat

Tiada ulasan: