Islam Information

Post Top Ad

Post Top Ad

JANGAN SAMPAI KAMU LUPA MATLAMAT HIDUPMU


Ada golongan yang mana keimanannya keyakinannya adalah begitu mantap sekali yang mana menjadikan dunia untuk akhiratnya, kekayaan untuk akhiratnya, teknologi untuk akhiratnya, kehidupan untuk masa depannya, waktu untuk masa depannya. Ini sangat-sangat bijaksana sekali.

Akan tetapi ada golongan yang saat ketika melihat kemewahan hidup dengan duitnya dengan hartanya, kekayaannya, pangkatnya,
wanitanya ataupun dengan kehidupannya. Akhirnya jadi lupa daratan dan mabuk kepayang. Maka kumpulan yang seperti ini harus mendapatkan teguran atau juga peringatan daripada Allah Jalla Wa'ala.

Hari ini bermacam kejadian yang menimpa kepada manusia satu demi satu terjadi baik itu bencana alamnya kah, fitnahnya kah dan penyakit yang menimpa diri manusia dan seumpamanya.

Ini tanda hikmah dan rahsia malapetaka, cubaan dan ujian yang menimpa manusia dengan tujuan untuk menyedarkan manusia supaya jangan mabuk kepayang dengan urusan dunia supaya jangan sampai lupa daratan sampai tidak tahu matlamat hidup untuk apa.

Supaya sedar dan insaf aku ini adalah salah satu orang yang ditimpakan oleh Allah untuk melihat kembali perananku dalam dunia ibadah, perananku dalam dunia ilmu, perananku dalam dunia dakwah, perananku untuk diri peribadiku yang utama, ahli keluargaku yang kedua dan untuk seluruh Ummat umumnya.

Hari ini berapa banyak kali kita leka, lalai sehingga tidak sempat untuk solat berjemaah kerana sibuk dengan urusan dunia kita? Maka Allah Jalla Wa'ala memberikan kita ujian baik itu cubaannya, ujiannya, musibahnya, cabarannya, sakitnya dan seumpamanya supaya kita KEMBALI INGAT kepada Allah

#MutiaraKata[TUAN GURU SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI HAFIDZOHULLAH]

#thecapal

SILA SHARE DAN SEBARKAN

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)

Tiada ulasan: