KENAPA LANTAI MASJIDIL HARAM SEJUK TANPA PENGHAWA DINGIN - Islam Is Great

Islam Information for all muslim in world. As a muslim we must share a knowledge to all

Selasa, 10 Mac 2020

KENAPA LANTAI MASJIDIL HARAM SEJUK TANPA PENGHAWA DINGIN


KENAPA LANTAI MASJIDIL HARAM SEJUK TANPA PENGHAWA DINGIN
Ketika melihat pemandangan indah nan sayu sebegini di Masjidil Haram, teringat pula saya tentang satu kisah di belakang tabir yg amat menarik yg pernah saya baca berkenaan dgn seorang engineer yg hebat lagi bertaqwa, yg telah memastikan kita sekarang ini sedang menyaksikan keindahan lantai masjidil Haram yg cukup indah putih berseri dari jauh, serta punyai rahsia juga mengapa ia menyejukkan kaki-kaki para 'hujjaj' & 'mu'tamireen' dari dekat khususnya ketika sedang musim panas yg menyengat lagi membakar deria rasa & juga pemandangan. Ya, kisah benar ini ialah kisah tentang batu ajaib & 2 insan 'majhul'.

Muhammad Kamal Ismail, kelahiran bumi Mesir al Mahbubah, satu nama asing yg seakan tiada dikenali oleh ramai orang, akan tetapi beliau adalah seorang insan yg berjasa besar namun jiwanya bagaikan 'jundi majhul' (tentera bawahan : yakni yg tak mahu dikenali yg jauh dari media, kemasyuran & harta benda akan tetapi jasa & pengorbanannya tidaklah terbanding ganjaran dunia & akhiratnya), yg mana apabila beliau ditawarkan jutaan wang hasil dari khidmat kerjanya sebagai seorang yg berperanan mengatur & merancang sehingga menjadikan masjidil Haram seindah sekarang ini, lalu beliau langsung menjawab tanpa ragu : "Aku yg mengambil duit atas khidmat Haramain as Syarifain?! Di mana aku nak letakkan mukaku dihadapan Tuhan nanti!".

Beliaulah orang yg bertanggungjawab sebagai engineer besar dalam projek perluasan masjidil Haram Mekah & Madinah, dan khususnya jg yg telah bertanggungjawab membawa batuan ajaib bernama 'Thassos' yg tidak terdapat di mana2 tempat lain didunia ini kecuali di salah satu pulau di bumi Yunan (Greece), yg mana kelebihannya ia mampu 'kekal sejuk ketika cuaca panas membakar' demi memberi keselesaan kpd para jemaah haji & umrah ketika tawaf di musim panas yg mencecah suhunya sehingga 50 darjah celcius atau lebih , yg mana jika digunakan jenis batuan lain sebagai lantai di tempat tawaf nescaya tiada mana2 kaki yg mampu bertahan untuk menanggung kehangatan batu yg masak dibakar bahang matahari seakan2 arang yg sedang panas memanggang daging2 yg segar.

Yang lebih menariknya, kisah ini menjadi semakin tinggi & bermakna penghayatan serta pengajarannya apabila setelah 15 tahun dari selesainya perletakan batuan tersebut di Masjil Haram Mekah, lalu pihak kerajaan Saudi telah berhasrat utk menggunkan batuan yg sama di Masjid Nabawi di Madinah, sedangkan Allahyarham Muhammad Kamal mula menyedari bahawa pembelian batu bagi rancangan terbaru itu ternyata sudah agak sulit, namun rupanya disebalik itu mempunyai 'perancangan Allah yg tidak langsung dijangka'.

Ketika di awal2 pembelian batuan tersebut, jumlah yg diperlukan adalah sangat2 banyak sehingga melibatkan kerja2 perobohan bukit besar, proses pemahatan atau pengeluaran batu yg tidak dari kebiasaannya, dan akhirnya alhamdulillah telah memenuhi jumlah permintaan bagi penggunaannya di Masjid Haram. Kebetulan ketika itu ada lebihan batu yg telah dipahat masih tertinggal separuh banyaknya, yakni pihak kerajaan Saudi hanya membeli separuh sahaja atas alasan sudah mencukupi, lalu selang beberapa lama selepas itu jumlah baki separuh lagi yg tertinggal telah dibeli & dimiliki oleh seorang ahli korporat terkemuka atas tujuan peribadinya.

Menyedari akan kesulitan urusan yg beliau jangka, Allahyarham Muhammad Kamal memanjatkan doa pd Allah semoga dimudah & ditunaikan urusannya atas perkara yg tersebut namun ternyata setelah itu seperti apa yg beliau jangkakan bahawa lebihan batu yg sukar ditemui itu sudahpun dibeli oleh orang lain, maka beliau merasa amat sedih atas apa yg sedang dilaluinya.. Beliau cuba meninggalkan pesan kepada pemilik syarikat pengeluar batu tersebut utk memberikan padanya maklumat pembeli itu andai masih ada nasib yg hendak dicubanya.

Ternyata selepas beberapa jam, beliau terus menerima panggilan telefon dari pembeli yg memiliki baki separuh dari batuan yg tinggal itu, yg kebetulan & langsung tidak dijangka olehnya bahawa pembeli itu adalah dari sebuah syarikat di Arab Saudi jua. Lantas beliau segera mendatangi syarikat tersebut untuk bertanya dan menyatakan hasrat atau hal yg demikian, lalu telah dimaklumkan batuan yg dibeli itu masih belum digunakan dan kemas berada di gudang mereka. Ya, sudah tentu ianya masih tersimpan kemas tidak digunakan pastinya dalam tadbir & perancangan Allah jua..

Maka menangislah Allahyarham Muhammad Kamal lantas memohon untuk membeli sekaliannya untuk digunakan di Masjidil Nabawi.. Lalu yg lebih mengharukannya, pemilik syarikat yg 'majhul' buat kita umat Islam skrg ini, dengan penuh rasa tawaduk dan mencari redha Allah s.w.t, beliau menolak langsung untuk menerima walau 1 dirham, dan sebaliknya terus menginfaqkan sekalian dari batuan2 yg dimilikinya itu di jalan Allah. Maka selepas itu sempurnalah dan indahlah keadaan 2 masjid yg mulia buat Islam dgn batuan putih yg indah lagi menyelesakan seperti yg dirancang. -tamat kisah-

Maka ketahuilah, bahawa orang2 yg soleh lagi bertaqwa itu tak mengiralah samada ianya orang besar atau biasa didunia ini khsusnya disisi manusia@mahkhluk, samada agamawan atau org kebiasaan, berjawatan atau tidak, atau sebagainya, fahamilah bahawa mereka itu afalah orang2 yg dekat dgn Allah@Khaliq dan amat hampir dgn pertolonganNya..

Abu Muhammad al Azhari al Dimashqy
7/3/20 3:45
Madinah al Munawwaroh
*gambar terbaru Kabaah al Musyarrafah

Kisah ini jg adalah utk merungkai & menjawab ada kenyataan yg menyatakan bahawa terdapat pendingin hawa yg berperanan menyejukkan lantai dari bawah namun hakikat dari itu adalah sebaliknya..

FB Pondok Habib

Tiada ulasan: